lördag 13 april 2013

Jungle speed 9a!

Mitt i den hårda starten laddar för ett långt skick till ett dåligt och konstigt grepp.
Säga vad man vill om grader men ibland kan de vara så oerhört viktiga. Nu har jag till slut lyckats klättra den verkligen magiska graden 9a. Att det är en dröm som går i uppfyllelse är bara förnamnet. Gradernas grad mina drömmars grad.

Min första 9a är en relativt kort led i Siurana som heter Jungle speed. Ruskigt hårda flytt redan från starten och efter bara några flytt blir det sakta lättare ju högre man kommer.
Lade ungefär 18 dagar på leden men då blev det en del annat i mellan åt.












Jag var orolig för att inte hinna få gjort den innan Nanna skulle åka hem men klarade med nöd och näppe få ihop det. Nu har hon tagit flyget ham till Sverige. Vi hade en grym månad här nere och jag tycker att vi båda ska vara riktigt nöjda med vår klättring.

Nanna med utsikt från byn Siurana.

Att göra 9a var ett väldigt tydligt mål med den här resan och det känns roligt att ha en hel månad kvar nu, då jag kan känna mig väldigt fri. Konstigt att man kan vara fri från sig själv men det kan man tydligen.

Jag kommer nog stanna i Siurana några dagar och sedan kanske åka till Oliana igen. Eller ska jag ta en sväng till Baskien? Där finns ju klippor som Etxauri, Valdegovia och Baltzola. Kanske är det dags för mina paddor att göra lite nytta? Hittills har de mest tagit upp en massa plats i bilen (de har visserligen tjänat som campingbord också).
Den som lever får se!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bara du kör försiktigt så.

Le Sydd sa...

Stort grattis Geir!

Anonym sa...

Stort Grattis Geir!
// Johan

Unknown sa...

nice work man! glad to read it on the news that you've done it! - (we met briefly at siuranella sector; i'm the climber from china.)

venga!

Unknown sa...

Snyggt jobbat!

Mvh Erik Z